چندین روش از کار انداختن دوربین مداربسته وجود دارد. ما در این مقاله سعی داریم به نقطه ضعف های دوربین مداربسته که از طریق آن سارقان می توانند در امان باشند، اشاره کنیم. بنابراین با دانستن چند نکته ساده در مورد اینکه “چگونه دوربین مدار بسته را قطع کنیم” می توانید با روشهای محفوظ ماندن از دوربین مداربسته آگاه شوید. البته آنهایی نیز که قصد بالابردن ضریب امنیتی سیستم خود را دارند، با خواندن این مقاله هوشیاری های لازم را درمیابند. از جمله روش های اختلال در دوربین مداربسته:

  • قطع کردن جریان برق
  • کاور کردن دوربین مداربسته
  • شوک الکتریکی
  • ضربه فیزیکی
 
 
 

قطع کردن جریان برق

 

دوربین مداربسته مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر به یک منبع انرژی احتیاج دارد. معمولا، دوربین های مداربسته دارای دو کابل هستند. یک کابل وظیفه انتقال تصویر را دارد. کابل دیگر نیز جریان برق مورد نیاز دوربین مداربسته را با یک ولتاژ استاندارد تامین می کند.

حال سوالی اینجاست آیا با قطع برق دوربین کار می کند؟  برای اینکه دوربین مداربسته و دستگاه ضبط بتواند به درستی تصاویر را ضبط کنند باید حتما برق داشته باشند. معمولا با قطع کنتور برق یا قطع کابل برق دوربین مداربسته، دوربین از کار می افتد. در ادامه به راه های پیشگیری که در این زمینه می توان انجام داد اشاره می کنیم.

  1. سیستم UPS

در زمان قطع برق شهری، قطع کنتور برق یا حتی نوسان برقی؛ در صورتی که دوربین مداربسته مجهز به سیستم UPS باشد امکان تصویربرداری و ضبط همچنان ادامه دارد. در واقع سیستم UPS امکان ذخیره برق را فراهم می کند تا در صورت قطع برق دوربین همچنان به ضبط کردن ادامه دهد. البته در صورتی که کابل برق متصل به دوربین کاملا قطع شود و آسیب ببیند، دیگر دوربین قادر به ضبط نخواهد بود. برای این مورد هم می توان از راه حل های زیر استفاده کرد:

2. استفاده از دوربین هایی که خود باطری دارند

برخی از دوربین های مداربسته دارای باطری داخلی هستند. بنابراین زمانی که کابل برق قطع می شود این دوربین ها با کمک باطری پشتیبانی همچنان به ضبط کردن ادامه می دهند. مدت زمان ضبط نیز بستگی به ظرفیت باطری دارد.

3. استفاده از لوله فلکسی هنگام کابل کشی

لوله فلکسی یک ابزار قوی برای محافظت کردن کابل برق بخصوص کابل برق دوربین مداربسته است. چنانچه کابل برق داخل لوله فلکسی باشد و در داخل دیوار کارگذاری شده باشد امکان دسترسی به آن بسیار دشوار است. 

 

4. دوربین مداربسته خورشیدی بدون نیاز به برق

 

کلا انتخاب دوربین مداربسته خورشیدی، در مناطقی که آفتاب خوبی دارد و همچنین، قطعی برق و هزینه سیم کشی و برق زیاد است می تواند گزینه خوبی باشد. اصولا این دوربین ها را در ارتفاع بالا نصب می کنند تا مانعی جهت رسیدن آفتاب به سلول های خورشیدی نباشد. بنابراین این دوربین ها می توانند بدون کابل برق به خوبی کار کنند. دوربین مداربسته خورشیدی بیشتر در کارگاه ها، کارخانجات، ویلاها، مزرعه، کوه ها و … کاربرد دارد.

 
 
 

کاور کردن یا کور کردن دید دوربین مداربسته

در روش کاور کردن یا پوشش دوربین مداربسته می توان دید دوربین را کور کرد. کور کردن دید دوربین را می توان به روش های مختلفی انجام داد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

 

1. اسپری رنگ برای از کار انداختن دوربین مداربسته

 

یکی دیگر از ساده ترین روشهای از کار انداختن دوربین مداربسته استفاده از اسپری رنگی است. می توان با کمک اسپری، لنز دوربین مداربسته را رنگی کرد. به این ترتیب دوربین مداربسته کاملا کور می شود.

البته تکنولوژی های جدیدی که در برخی از دوربین های مداربسته مثل هایک ویژن به کار رفته می تواند این قضیه را کنسل کند. قابلیت تشخیص دستکاری یا Tampering Detection در بعضی از دوربین های مداربسته استفاده شده است. این قابلیت می تواند در صورت ضربه زدن یا اسپری دوربین، خیلی سریع آلارمی را به کاربر ارسال کند.

بنابراین چنانچه دوربین مداربسته هوشمند و دارای قابلیت Tampering Detection، اسپری رنگی و تغییر زاویه دید دوربین، جواب نمی دهد.

 
روش از کار انداختن دوربین مداربسته
 

2. استفاده از چراغ قوه در شب

 

یکی از راه های از کار انداختن دوربین مداربسته در شب استفاده از نور LED یا چراغ قوه است. با تابش مستقیم نور لیزر یا چراغ قوه روشن به دوربین می توان ضبط تصویر را مختل کرد. اما باید حواستان باشد که نور دایما باید به دوربین بتاید. چنانچه دستتان دچار لغزش شود و لحظه ای از دوربین دور شود تصویر ضبط می شود.

یک روش دیگر هم این است که بجای تاباندن نور به سمت دوربین، آن را به صورت خود بتابانید. در این صورت، دوربین قادر به تشخیص چهره شما نخواهد بود.

اما این روش هم محدودیت هایی دارد. در صورتی که بتوانید این روش را به درستی انجام دهید اما دوربین دارای تکنولوژی HLC باشد؛ طرحتان شکست خورده.  در ادامه بیشتر راجع به نحوه کارکرد قابلیت HLC صحبت می کنیم.

 
روش از کار انداختن دوربین مداربسته
 

قابلیت HLC دوربین مداربسته

 HLC  مخفف عبارت Highlighted Compensation است. معمولا به قابلیت HLC ، “قابلیت جبران نور زیاد نیز می گویند. در دوربین های مداربسته قابلیت دید در شب، حسگرهایی قوی نوری قرار دارد. این حسگرها به کیفیت کلی تصاویر ضبط شده کمک خواهند کرد.

نحوه عملکرد این حسگرها طوری است که میزان نور در نقاط پر نور (مثل چراغ ماشین در پارکینگ تاریک) کم می کند. بنابراین وضوح تصویر بسیار بالا می رود. امروزه سعی شده در بسیاری از دوربین های مداربسته به خصوص دوربینهای دید در شب هایک ویژن، قابلیت HLC به کار رود.

 

3. پوشاندن دوربین یا صورت

یک راه حل بسیار ساده که می توان از دید دوربین مخفی ماند این است که صورت خود را با ماسک و کلاه بپوشانید. یا دوربین مداربسته را با یک پارچه یا وسیله دیگر بپوشانید.

 

4. استفاده از دود برای کور کردن دوربین مداربسته

 

جالب بدانید یکی از راه های از کارانداختن دوربین مدار بسته استفاده از دود و دستگاه دودزا است. بسیاری از سارقان با ایجاد دود در محیط اطراف دوربین موجب مختل شدن کارکرد دوربین می شود. البته توجه داشته باشید که ممکن کاربر سریع متوجه شود بنابراین باید سریع کارتان را قبل از متوجه شدن کسی انجام دهید.

البته برای رهایی از این موضوع، طراحان دوربین مداربسته سعی کردند کیفیت دوربین مداربسته را در شرایط مه آلود نیز افزایش دهند. برای اطلاع از جزییات می توانید مقاله بهبود کیفیت دوربین مداربسته در مه را بخوانید.

 
 
 

شوک الکتریکی

برخی سارقان با ایجاد شوک الکتریکی باعث از کار افتادن دوربین مداربسته می شوند. این افراد از طریق شوکرهای برقی به بدنه دوربین مداربسته ولتاژ ناگهانی منتقل می کنند. در نتیجه با ایجاد نوسانات شدید برق در دوربین و کابل، سیستم مختل می شود.

 
 
 

هک کردن

یک دیگر از راه های از مختل کردن دوربین مداربسته، نرم افزار از کار انداختن دوربین مداربسته می باشد. در برخی موارد شخص هکر می تواند با نفوذ به تنظیمات و تصاویر دوربین مداربسته آی پی، در ساز و کار سیستم نظارتی اختلال ایجاد کند. در این روش با ایجاد اختلال در شبکه و اختلال در فرکانس دوربین بیسیم می توان سیتسم نظارتی را هک کرد.

  1. دوربین تیاندی  قیمت انواع دوربین مدار بسته   شرکت نصب دوربین مداربسته  برند هایک ویژن
  2. قیمت جی پی اس حیوانات  هایک ویژن تهران   ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی